Melis Logistics rijdt voor…Rensa

Verkorten van de logistieke keten
Sneller, betrouwbaarder en efficiënter
Innovatief in transport en logistiek

Eerder kon je al lezen over het interview met Leen Bakker. Deze maand is Rensa benoemd tot ‘Klant van de Maand’. Reden genoeg om, voorzien van twee smakelijke slagroomtaarten, koers te zetten richting Doetinchem. Bob Lammers, Hoofd Transport bij Rensa, vertelt over zijn kijk op de samenwerking.

Net als Melis Logistics heeft Rensa sinds de start een enorme groei doorgemaakt: van één verkooppunt in 1953 tot maar liefst zeven verkoopkantoren en 20 servicebalies vandaag de dag. Rensa is inmiddels dan ook een van de grotere Nederlandse groothandels op het gebied van verwarming en ventilatie.

Flexibel meegroeien

“Een jaar of negen, denk ik.” Bob begint lichtelijk twijfelen als hem naar het eerste contact tussen Rensa en Melis gevraagd wordt. “Toen was Melis nog niet zo heel groot. Tegenwoordig zijn ze dat wel en daar hebben wij ongetwijfeld in bijgedragen. Dat heeft Marwin echt te danken aan zijn eigen flexibiliteit. De laatste vijf jaar is onze transportafdeling namelijk flink gegroeid en hij schaalde de ritten probleemloos op en bleef tegelijkertijd de beloofde kwaliteit leveren.”

Die flexibiliteit én kwaliteit wordt nog altijd ten volle nagestreefd, want Melis Logistics rijdt op dit moment maar liefst 12 ritten per werkdag voor de technische groothandelaar. “Wij hebben zelf ook 50 vrachtwagens rijden, maar dankzij Melis kunnen onze eigen chauffeurs ook daadwerkelijk allemaal blijven rijden. Op het moment dat het goed gaat met de economie, zetten wij Melis graag in. Op de momenten dat de vraag iets afneemt, schalen wij hen af en houden wij zelf toch iedereen aan het werk. Dat ervaren wij als een groot gemak.”

Verbonden door brand

Veertien jaar geleden zagen de medewerkers van Rensa hun bedrijfspand in Didam in vlammen opgaan, net zoals Melis twee jaar geleden in Duiven overkwam. “Op het moment dat het je overkomt, weet je pas écht wat er allemaal op je afkomt. Wij hebben Marwin en zijn mensen dan ook meteen geholpen, want op zo’n moment moet je gewoon samenwerken. Dat ging van het geven van waardevolle tips tot het opvangen van een gedeelte van zijn chauffeurs, zodat zij konden blijven rijden. Melis is, net als Rensa destijds, heel sterk uit de brand gekomen. Marwin heeft het heel goed gedaan. Daar neem ik mijn petje echt voor af. ”

Sparren voor succes

Rensa en Melis helpen elkaar nog steeds regelmatig naast de dagelijkse, reguliere ritten. “Als wij ergens in het land met een probleem zitten dan zegt Marwin direct: ‘Joh Bob, ik regel wel wat’. En andersom ook, want als ik een vraag heb over stedenlogistiek of binnenstadaanleveringen of wagenpark , dan kan ik altijd met Marwin en zijn collega’s sparren. Dat is heel leuk en levert mooie inzichten op. We sparren bijvoorbeeld over diverse soorten transport en het wagenpark; wat is handig en wat juist niet. Naast onze kennis delen we ook de aandacht voor duurzaamheid. Rensa bezit inmiddels de tweede Lean and Green Star en het is belangrijk dat onze charters Melis hierin meegroeien. Melis Logistics doet dat zeker. Het werkt gewoon heel goed.”

Bob Rensa Melis Logistics
Bob Lammers met een van de twee ontvangen slagroomtaarten
Deel dit bericht met vrienden en familie