Melis Logistics start met lean tool Kata

Verkorten van de logistieke keten
Sneller, betrouwbaarder en efficiënter
Innovatief in transport en logistiek

Bij Melis Logistics willen we steeds beter worden in de dingen die we doen. Dat houdt in dat we continu verbeteren, aanpassen en innoveren. In het proces van verbetering, leren we ook van onszelf. Zo zijn we erachter gekomen wat niet werkt, dus zijn we een andere weg ingeslagen. Afgelopen week startten we met de Lean tool KATA. En dit leverde direct positieve reacties op.

KATA verwijst naar fundamentele bewegingen in Japanse vechtsporten, máár kan ook verwijzen naar routine of gedragspatronen. KATA is een techniek waarbij uitdagingen worden afgebroken in kleine doelsituaties. Momenteel wordt er dagelijks een klein obstakel die we tegenkomen, getackeld. Door dagelijks kleine handelingen uit te voeren, slijten we een automatisme in. Hierdoor kunnen we met z’n allen op de juiste manier werken aan onze doelstellingen.

Doelstelling Melis Logistics

Business Analist Bram Westervoorde legt uit: “Onder begeleiding van Harrie Jonker van ‘The Art of Dialogue’ heeft ons managementteam een doel gesteld die ze willen behalen over 2,5 jaar. Rendement staat centraal bij dit doel. Dit overkoepelende bedrijfsdoel is vertaald naar doelstellingen per afdeling. Na de formulering van deze doelen, zijn de rollen omgedraaid: de medewerkers vertellen hoe we deze doelen gaan behalen. Dit doen we door elke zes á acht weken een nieuwe doelsituatie te formuleren. De doelsituaties worden dagelijks vertaald naar obstakels die altijd beginnen met: ‘Ik weet niet..’

De teams bestaande uit: Customer Service, Planning, Administratie, Magazijn en Schade komen dagelijks 10 minuten samen om het huidige obstakel te bespreken en acties te formuleren. Deze acties mogen niet meer dan 5 á 10 minuten tijd kosten. Hierdoor zetten we elke dag een kleine stap naar ons einddoel.”

Kata succesvol binnen Melis

Wat KATA nu al succesvol maakt binnen Melis is dat het problemen zo klein maakt en er zulke kleine stappen worden geformuleerd dat het borgen vanzelf gaat. De eerste reacties uit de teams zijn dan ook lovend: ‘hé, er gebeurt echt iets’ en ‘doordat het maar een paar minuten per dag duurt, heb ik er wel tijd voor”. Op deze manier tackelen we problemen en innoveren we dag in, dag uit.

Wil je weten wat de training inhoudt? Bekijk onderstaande video die is gemaakt tijdens de training van ‘The Art of Dialogue’.

Deel dit bericht met vrienden en familie