Melis rijdt voor…Decathlon

Verkorten van de logistieke keten
Sneller, betrouwbaarder en efficiënter
Innovatief in transport en logistiek

Na een korte zomerstop heeft Melis Logistics weer een nieuwe Klant van de Maand uitgeroepen. Onlangs werden de inmiddels welbekende slagroomtaarten afgeleverd bij Decathlon, naar eigen zeggen ‘de grootste sportwinkel van Nederland’. Wij spraken met Daniel Moralee, Supply Chain Analist bij Decathlon Nederland, over zijn kijk op de samenwerking. Zou hij de lekkere versnapering er inmiddels weer afgetraind hebben?

Decathlon, een van oorsprong Franse sportketen, groeide uit van één winkel in 1976 tot een wereldwijde organisatie met meer dan 1.500 vestigingen en ruim 80.000 medewerkers. In 2000 bereikte de succesformule ook Nederland, waar het inmiddels 14 vestigingen telt. Je kent Decathlon waarschijnlijk wel van de grote winkels waar werkelijk álles wordt verkocht op het gebied van outdoor en sport. Naast de fysieke winkels levert Decathlon ook via hun online webshop. Om ervoor te zorgen dat alle bestellingen tijdig bij de Nederlandse particuliere klanten afgeleverd kunnen worden, verzorgt Melis Logistics het transport vanuit het magazijn in het Duitse Schwetzingen naar de distributiecentra in Born en Woerden. Aldaar worden de pakketten ingeladen door PostNL en Dynalogic, waarna de klant zijn/haar bestelling thuis, in de winkel of bij een afhaalpunt ontvangt.

“Er wordt snel geschakeld”

Daniel is binnen Decathlon verantwoordelijk voor het logistieke team en heeft regelmatig contact met Melis Logistics. Iets dat hij positief ervaart. “Het contact is altijd heel laagdrempelig. Dat vind ik prettig, er zijn daardoor korte lijnen en er wordt snel geschakeld. Als ik bijvoorbeeld vandaag nog een extra rit wil plannen voor morgen, dan zou dat zelfs aan het eind van de middag nog doorgegeven kunnen worden. Dat is heel fijn. Afgelopen zomer hadden we een storing in ons magazijn in Duitsland waardoor alles tijdelijk overgezet moest worden naar het Franse magazijn. Melis regelde het meteen en verzorgde driemaal daags het transport vanuit Frankrijk, waardoor het probleem werd opgevangen. Op zo een moment merk je maar weer hoe goed ze meedenken.”

18 tot 30 ritten per week

Op dit moment verzorgt Melis Logistics standaard drie ritten per dag voor Decathlon, van maandag tot en met zaterdag. In de zomer en het najaar loopt dit aantal regelmatig op tot vijf ritten per dag. “In de zomer gaat men op vakantie en hebben ze weer tenten en bijbehorend materiaal nodig. Ook zijn de meeste mensen in deze periode sportiever omdat ze meer tijd hebben. Daarom zien wij een grote piek in de bestellingen van onze webshop. Een andere piek zien wij in het najaar, november en december, vanwege de feestdagen. Melis Logistics is heel flexibel en beweegt moeiteloos mee in deze vraag.” Het feit dat de Oosterburen goede bekenden van ons zijn, ziet Daniel als een groot voordeel. “Omdat er in de regio van ons magazijn in Schwetzingen (Baden-Württemberg, red.) meerdere klanten van Melis gevestigd zijn, rijden de vrachtwagens vrijwel nooit zonder lading. Dit resulteert voor ons in een scherpe prijs en de eerder genoemde flexibiliteit. Win-win!”

Ben jij op zoek naar een flexibele transportpartner voor (inter)nationaal transport? Bel 026- 36 11 333 en misschien ontvangt jouw organisatie de volgende slagroomtaarten!

Melis Logistics Decathlon

Daniel Moralee toont een van de ontvangen slagroomtaarten

Deel dit bericht met vrienden en familie