Slipcursus

Verkorten van de logistieke keten
Sneller, betrouwbaarder en efficiƫnter
Innovatief in transport en logistiek

Op 20 juni 2009 was het weer zover. De jaarlijkse slipcursus voor de chauffeurs van Melis Transport stond weer op de agenda. Op zaterdagochtend, in het zo geliefde weekend, om zes uur aanwezig zijn op de zaak was niet voor iedereen het toppunt van genot; maar rond halfzeven kon dan toch vertrokken worden naar Meppel.

Na een korte stop bij een tankstation langs de A28, waar de Neus de nodige aandacht trok, kwam de groep rond acht uur aan bij het terrein van het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid (NIV). Voor een paar chauffeurs kwam de kop koffie precies op het goede moment, en openden de kleine oogjes zich enigszins. Iedereen werd ingedeeld in twee groepen, waarna de cursus kon beginnen. De ene groep begon met theorie, terwijl de andere groep direct de baan op ging voor een stuk praktijk.

Na een kort stuk theorie over voornamelijk algemene veiligheidsaspecten van het chauffeursberoep en het anticiperen op het overige verkeer wisselden de twee groepen elkaar af. Eenmaal aangekomen op de baan werd nog wat uitleg gegeven over de remweg bij verschillende snelheden, en daarna was het de beurt van de chauffeurs. Eerst een noodstop met 30 km per uur, daarna met 50 en daarna zo hard als de auto haalde of als je zelf durfde. Vooral bij het ‘vrije onderdeel’ kon iedereen zich uitleven, en de auto’s werden met ware doodsverachting tot hoge snelheden opgejaagd. Naast het aspect van ‘plezier maken’ was het voor veel chauffeurs een eye-opener of opfrissing van hoeveel meter je eigenlijk nodig hebt om stil te staan tijdens een noodstop; en dan was dit alleen nog maar met de losse trekker. Het maken van de noodstop werd vervolgens ook nog geoefend op een glad wegdek, wat vergelijkbaar zou zijn met samengedrukte sneeuw in een woonwijk. Het kleinste snelheidsverschil betekende het behouden of het verlies van controle.

Na een goed verzorgde lunch was het wederom tijd voor een gedeelte theorie en praktijk. Het theoriegedeelte bestond voornamelijk uit filmpjes over de praktijk van het chauffeurswerk. De meest essentiƫle informatie was dat je banden misschien wel het belangrijkste zijn aan je auto, omdat die als enige onderdeel het contact met de weg hebben. Met deze theorie in het achterhoofd ging de gehele groep weer naar de baan om wederom een praktijkgedeelte af te werken.

Allereerst moest er voor een pilon op het laatste ogenblik uitgeweken worden. Via de walkie-talkie werd op het laatste ogenblik aangegeven of dat naar links moest, of naar rechts. Met een kleine 45 kilometer per uur leverde dat wat spectaculaire taferelen op. Ook hier bleek weer dat een klein verschil in snelheid, het verschil kon maken tussen de pilon raken of er netjes omheen sturen. Daarna werd er geoefend met het behouden van controle over de auto in een gladde bocht.

Zoals wel vaker werd het beste tot het laatst bewaard. Het was voor veel chauffeurs niet alleen de leukste oefening, maar ook de meest spectaculaire. Er werd een situatie gesimuleerd waarin de grip met de twee rechterwielen verloren werd in een berm, of op een glad stuk wegdek. De twee linkerwielen bleven wel grip houden op het asfalt. Het doel was om niet te gaan spinnen, maar om de auto netjes onder controle tot stilstand te brengen of om de bocht vloeiend af te maken.

Deel dit bericht met vrienden en familie