Alle Nieuwsberichten
 19 juni 2019

De Ondernemer: ‘Melis Logistics: hoe een honderdjarig familiebedrijf vernieuwt en excelleert’

21 jaar was hij. Marwin Melis. Zijn vader overleed na een kort ziekbed op een veel te jonge leeftijd. Voor de jongste telg uit een gezin van vier kinderen kwam daar de plotse vraag: moest en zou hij het transportbedrijf van zijn pa overnemen? Zijn twee oudere zussen en broer hadden al voor een andere carrière of studie gekozen, dus de bal lag nu bij de begintwintiger. Een familiebedrijf daadwerkelijk in de familie houden of niet? En hoe maakte hij van Melis Logistics het succes dat het nu is?

We zijn vijftien jaar verder. Marwin Melis koos er in overleg met zijn broer en zussen in 2004 voor om leiding te gaan geven aan Melis Logistics in het Gelderse Duiven. Bij zijn aantreden bestond de onderneming uit dertien man personeel. Inmiddels werken er zo’n 170 personen bij het transport- en logistiekbedrijf.

De waarde van een sterke familieband

Het zijn voor Melis mooie, maar soms ook zware jaren geweest. Soms vallen, daarna snel opstaan. ,,In 2008 gingen we van een bouwkeet naar ons vorige kantoor, precies in de periode dat de crisis losbarstte. Toch hebben we in de jaren erna flink kunnen groeien, onder andere dankzij een overname van een spuiterij. In januari 2015 hebben we hier vlakbij een nieuw pand betrokken. Ruim een jaar later sloeg het noodlot toe en fikte de hele boel af. Dat was een enorm emotionele tijd. Gelukkig is het ons gelukt en hebben we anderhalf jaar geleden ons huidige pand kunnen betrekken.’’

Gedurende donkere en vrolijke tijden komt steeds weer de waarde van een sterke familieband naar boven. Letterlijk, bijvoorbeeld in de persoon van Marwin Melis zijn zus, Manuela. ,,Ze is negen jaar ouder dan ik. Toen mijn vader en zijn broer in 1996 zakelijk van elkaar zijn gescheiden, is ze voor hen van enorm grote waarde geweest door alles in goede banen te leiden. Ze heeft onze vader ook een jaar lang geholpen bij het opzetten van de boekhouding en toen hij overleed heeft ze mij vaak bijgestaan. Dat deed ze ook weer na de brand. Kortom, het is onze vliegende kiep, de rode draad binnen het bedrijf. Met haar handen en haar hoofd is ze als interim in te huren. Hoe fantastisch is dat? Hetzelfde geldt voor mijn broer en andere zus die drie uur na de brand hier waren om ons bij te staan. Het toonde nog maar weer eens aan hoe krachtig de verbinding binnen een familiebedrijf kan zijn.’’

Kennis helpt een familiebedrijf groeien

Over bloedverwanten gesproken, Marwin Melis is met zijn 36 nog steeds een jonge man. Hij zit de komende decennia nog zeker op de juiste plek. Toch is er misschien wel een vijfde generatie binnen het bedrijf in aankomst dankzij de zoon en dochter van de ondernemer en een derde kindje dat wordt verwacht. ,,Mochten ze dat willen, graag. Laat hen eerst een universitaire studie doen. Dan stappen ze na het afstuderen hoger het bedrijf in en kunnen ze zich gemakkelijker ontplooien. Dat zou gaaf zijn!’’

Melis ziet het als steeds meer kennis naar binnen halen. Die kennis helpt het familiebedrijf nog verder groeien. ,,Omdat we groeien kunnen we die kennis steeds vaker aantrekken. Denk aan een data-analist. Zo iemand is ontzettend waardevol willen we nog verder uitbreiden. Het is een voorbeeld van mensen die mee kunnen en willen gaan in jouw visie.’’

Laat die tradities los

Uit onderzoek blijkt dat juist familiebedrijven die open staan voor het aantrekken van kennis van buitenaf, erg succesvol zijn. ,,Goed werkgeverschap en buiten de kaders denken en handelen, onderscheidt de familiebedrijven die groeien en de familiebedrijven die worstelen met het vinden van goed personeel en een achterblijvende groei en omzet. In tradities blijven hangen is vaak dodelijk voor ondernemingen gerund door families’’, vertelt Ed van de Vijver, senior adviseur familiebedrijven bij de Adviesgroep Familiebedrijven van BDO Advisory. ,,Melis Logistics is een prachtig voorbeeld van hoe het ook kan dankzij durf, vernieuwing en steun van familie. Over de horizon kijken en werken aan een gezonde toekomst. Dat gaat met vallen en opstaan.’’

Melis: ,,Ondanks de grote tegenslagen zijn we In 15 jaar tijd gegroeid van een papa- en mamabedrijf in de transportsector naar een logistiek bedrijf om zo een nog grotere toegevoegde waarde bij onze klanten neer te leggen. Hoe ons dat is gelukt? Allereerst door goed werkgeverschap. Bij groei heb je mensen nodig. Ik kan het niet in mijn eentje. Ik heb een goed team om mij heen nodig. Ten tweede groeien we door creatief te zijn. Je moet constant willen vernieuwen, vooruit denken.’’

Investeer in het werkgeverschap

Een mooi voorbeeld van die vernieuwing is bijvoorbeeld de Driving Academy die Melis Logistics is opgestart. Dankzij dit initiatief worden nieuwe medewerkers volledig klaargestoomd voor het chauffeursvak. Tijdens de lessen worden er ‘echte’ routes uit de praktijk gereden in de tot lesauto omgebouwde Melis vracht- en bakwagens. ,,We leiden daarmee onze eigen mensen op. Op die manier willen we de groei waarborgen. Ons streven is om elk kwartaal tien man op te leiden. Het is weer een voorbeeld van hoe we trachten het familiegevoel vast te houden, een belangrijke missie die we hebben. Je ziet hier ook dat letterlijk alles open is (de verschillende ruimtes worden afgesloten met compleet glazen wanden, red.). Het moet de open cultuur binnen het bedrijf benadrukken.’’

Samen trek je de kar

Steeds weer zoekt Melis de vernieuwing op en worden tradities los gelaten. Dat de directeur weinig stil zit en moeilijk zijn rust kan pakken? Het is jammer, maar dat hoort er volgens de ondernemer bij. ,,Het is gewoon zo gaaf om te zien dat je bedrijf zo groeit en het familiegevoel steeds groter wordt. Dat doe je door te investeren in het werkgeverschap, je personeel. Maar ook in ICT, data en de analyse ervan. Ik vind het ondernemerschap zo mooi. Het creatief zijn. Het mensen verzamelen die met jou mee willen in je ambities. Samen de kar trekken. Fantastisch toch?’’

Bekijk hier het artikel in De Ondernemer.

Copyright © 2019 Melis Logistics | Realisatie: A!tention B.V. | Sitemap