Drie nieuwe klanten voor Melis

Verkorten van de logistieke keten
Sneller, betrouwbaarder en efficiënter
Innovatief in transport en logistiek

Crisis of geen crisis, Melis houdt de druk op de ketel. Onlangs zijn er weer drie nieuwe grote klanten toegevoegd aan de portefeuille van Melis internationaal transport: Cito Benelux uit Zevenaar en Dales Gévier uit Doetinchem. En dochterbedrijf Truckherstel in Duiven heeft de dit jaar 40-jarige Riool Reinigings Service RRS als nieuwe klant gekregen.

De glanzende bokaal staat prominent in het kleine kantoortje van Marwin Melis: de SJOA Talent Award. Uitgereikt door de Sociëteit Jong Ondernemend Arnhem voor díe ondernemer die zich afgelopen jaar heeft onderscheiden omdat hij ondanks de inzakkende markt toch omzetgroei heeft weten te realiseren. Harry Corbeek van BDO Accountants sprak eind vorige maand lovende worden over de ondernemerscapaciteiten van Marwin Melis, die het ook nog eens had aangedurfd om vorig jaar Truckherstel te heropstarten. De deuren van het bedrijf waren toen al gesloten, de handel was al weg, en toch wist Marwin de omzet na heropening van het bedrijf vier keer hoger dan het laatste niveau te krijgen.

Hard werken

Marwin is er zelf nuchter onder. “Heel hard werken, veel investeren in je relaties, eindeloos geduld hebben en als je een klant eenmaal binnen hebt, álles doen om die tevreden te houden.” En dat werkt, want het verloop bij het ruim 90-jarige Melis is, behalve één faillissement vorig jaar, nihil. Het omzetverloop is stabiel gebleven op bijna 6 ½ miljoen, overigens een verdubbeling sinds 2009. Er is dan ook net als vorige jaren geïnvesteerd in nieuwe vrachtwagens. Komend jaar zullen drie distributiewagens de weg op gaan. Daarnaast is ook een Volvo Euro-6 gekocht, omdat het milieu er bij Melis zeker toe doet.

Geoliede machine

Marwin houdt per week onder meer lijsten bij van de chauffeurs en meet Het Nieuwe Rijden: zuinigheid, snelheid, verbruik, uitstoot. De schoonste rijder wordt beloond. Hij is daarnaast ook bezig met de aanvraag voor de Lean & Green certificering, waarbij hij zich committeert om binnen vijf jaar de CO2-uitstoot met 1/5 verminderd te hebben. Hij investeert eveneens in zijn personeel, want opleiding en ontwikkeling van zijn mensen vindt hij heel belangrijk. Ook in de administratie en de ICT investeert Melis veel: “Dat is het kloppend hart van je organisatie. Heb je dat op orde, dan heb je een geoliede machine voor je klant klaarstaan.”

Klant voor het leven

Met de nu bijna 50 wagens is Melis precies klein genoeg om flexibel en snel in te kunnen spelen op elke vraag, en ook groot genoeg om de benodigde ‘body’ te hebben in deze markt. “Want de marges zijn krap, en met een kleine overhead kan je beter werken.” Het stelt hem ook in staat om mee te denken met de logistieke problemen van zijn klanten, en zo tot een meerwaarde te komen. “Zeker in deze tijd, waarin je klanten toch elk dubbeltje even omdraaien voor ze het uitgeven. Als ze weten dat ze het goed kunnen besteden door een goed advies, heb je een klant voor het leven.”

Deel dit bericht met vrienden en familie