De Stoel – Melis Transport

Verkorten van de logistieke keten
Sneller, betrouwbaarder en efficiënter
Innovatief in transport en logistiek

Bedrijf: Melis Internationaal Transport
Opgericht: 1918 Aantal medewerkers: 35
Aantal vrachtwagens: 30 Directie: Marwin Melis (1982)
Motto: Stel investeringen, vooral nu, niet uit, en heb vertrouwen in je kracht.

De Ondernemer, 16 december 2008

Locatie foto: Marwin Melis op een stoel op de oude truck van zijn vader.

Hoe ben je op deze stoel terechtgekomen?
Ik heb het bedrijf vier jaar geleden van mijn vader, die toen helaas vrij plotseling overleed, overgenomen. Ik ben de vierde generatie Melis die het bedrijf leidt: mijn overgrootvader is het in 1918 begonnen. Mijn moeder werkt nog steeds in het bedrijf, net als mijn zus Manuela, die ons daarbij als adviseur ondersteunt.

Vervoeren jullie ook aparte zaken?
Ja, wat dacht je van giraffen voor Burgers’ Zoo, of een rode Ferrari van Lego voor een beurs? Onlangs hebben we nog de inrichting en stands voor een beurs in Barcelona vervoerd. Wij zijn juist gespecialiseerd in apart vervoer, in afwijkende formaten. We rijden veel voor de Vihamij, voor Rensa, maar ook voor collegavervoerders.

Is er geen concurrentie, juist nu?

Ja, concurrentie is er altijd, maar er is even zo goed collegialiteit. Wij kunnen niet op prijs concurreren, wel op ervaring met afwijkende formaten. We nemen ook wel eens een klant, soms deels, over van een collega-concurrent. Volledig in overleg met de betrokken partijen. Dat maakt je ook sterk in de markt. Iemand uit de markt vechten maakt je in mijn ogen juist niet sterk. Je bent als vervoerder een verlengstuk van de dienstverlening van je klant, niet een kostenpost waar je naar believen in kunt snoeien.

Hebben vervoerders het nu moeilijk?
Ja, er zijn diverse collega’s die het krap beginnen te krijgen. Er is er een die tachtig chauffeurs moest ontslaan. Een ander heeft een deel van de wagens stilstaan. Dat is niet leuk. Je moet wel wat vet op de botten hebben wil je nu kunnen blijven bestaan. Je moet nu eigenlijk anticyclisch ondernemen: je moet juist investeren. Investeren in de markt, in relaties, in je personeel, in je wagenpark, in je automatisering, en vooral: in vertrouwen in de markt.

Heb je dat zelf ook gedaan
?
Ja, we hebben zowel drie jaar geleden als dit jaar onze vrachtwagens vervangen. Dat betekent dat je met het beste materieel rijdt, heel kostenefficiënt dus. Voor jezelf en de klant. We hebben ook net geïnvesteerd in een nieuw kantoor omdat dat de kwaliteit van onze dienstverlening beter uitdraagt dan het kantoor waar we eerst inzaten. We hebben ook de automatisering s helemaal up to date gebracht. Want van een efficiënte organisatie moet je het hebben, vooral nu.

Wat vind je van de verkiezing van Obama?
Ik vind dat een goede keuze. Ik denk dat het met McCain hetzelfde gebleven was in de Verenigde Staten als onder Bush. De VS is één grote ballon geworden. Nu zijn er kansen dat het beleid omgegooid wordt, en dat de wereldeconomie er dus ook weer beter door wordt. Ik denk dat de recessie nog een jaartje aanhoudt, maar dat daarna het tij weer keert.

Moet er nog iets anders veranderen?
Ja, de Duitse Maut moet weer omlaag. Die hebben de Duitsers net met 40% verhoogd! Dat betekent dat de klanten dat met een omweg gaan betalen. Een soort inflatie-effect, zou je kunnen zeggen.

Hoe verklaar je het stijgend aantal verkochte trucks?

Dat komt doordat er vorig jaar op de Bedrijfsautorai veel orders zijn geplaatst, die begin dit jaar zijn uitgeleverd. Dat lijkt in tegenstelling met de economische achteruitgang, maar als je het gemiddelde over twee jaar neemt, is dat hetzelfde als het jaar daarvoor.

Deel dit bericht met vrienden en familie